Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(2)
Autor
Lewowicki Tadeusz (1942- )
(2)
Szczurek-Boruta Alina
(2)
Nikitorowicz Jerzy (1951- )
(1)
Piechaczek-Ogierman Gabriela
(1)
Różańska Aniela
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja regionalna
(1)
Komunikacja międzykulturowa
(1)
Mniejszości narodowe
(1)
Nauczyciele
(1)
Pluralizm społeczny
(1)
Polacy za granicą
(1)
Studenci
(1)
Szkolnictwo polonijne
(1)
Wielokulturowość
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
2001-
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Edukacja Międzykulturowa)
Na książce wyłącznie błędny .
Streszcz. ang. przy pracach. Spis treści także ang.
Intencją zespołu autorów i redaktorów było przygotowanie swoistego raportu o szkolnictwie z polskim językiem nauczania w państwach europejskich. Przyjęty został katalog zagadnień, które powinny być przedstawione w tekstach. W przypadku państw, w których szkoły takie mają długą historię i znaczące dokonania, nakreślona jest ich geneza i zarysowane dzieje. Następnie w opracowaniach ich znajdują się omówienia podstaw prawnych powoływania i funkcjonowania szkół. Autorzy odwołują się do regulacji obowiązujących w danym państwie, jak i sygnalizują zgodność (lub niezgodność) tych regulacji z normami prawa międzynarodowego, ewentualnie deklaracjami oświatowymi wyznaczającymi ideologie oświatowe. W kilku opracowaniach znajdują się przykłady lokalnych regulacji prawnych i/lub praktyk oświatowych, które ułatwiają lub utrudniają korzystanie z praw do oświaty i kultury grup mniejszościowych. Kolejnym zagadnieniem jest sieć szkół, informacje o liczbie, typach i szczeblach szkół, rozmieszczeniu terytorialnym, dostępności do szkół, zakresie zaspokojenia potrzeb oświatowych. Najważniejsi w tym obrazie są ludzie. Przedstawione więc są informacje o uczniach - ich liczbie, wieku, osiągnięciach szkolnych i pozaszkolnych, informacje o losach absolwentów. Drugą opisaną grupą są nauczyciele. W miarę możliwości - m.in. dostępności źródeł - podane zostały informacje o liczbie nauczycieli, ich wykształceniu, stażu pracy, formach podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia, kontaktach z instytucjami w Polsce. Stosunkowo dużo miejsca zajmują ogólne charakterystyki oddające treść wykształcenia, wymagania programowe, metody i formy organizacyjne. W kilkuopracowaniach znajdują się wykazy podręczników i innych pomocy wykorzystywanych w procesie edukacji szkolnej. W poszczególnych tekstach zamieszczone są informacje o warunkach pracy nauczycieli i warunkach nauki, o zasadach finansowania, kontaktach ze społecznościami i instytucjami pozaszkolnymi - w tym z organizacjami polonijnymi, z duchowieństwem, z przedstawicielami państwa polskiego (ambasadami, konsulatami). Opracowania zawierają autorskie przedstawienia problemów funkcjonowania szkół, opinie i własne oceny. Informacjom często towarzyszą komentarze, czasem wyjaśnienia, niekiedy wątpliwości. W tekstach składających się na tom znaleźć można propozycje zmian, sugestie ulepszenia edukacji dla dzieci i młodzieży polskiej (czy pochodzenia polskiego) żyjącej w państwach europejskich. (fragment Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54969 (1 egz.)
Kaucja: 30,00 zł
Książka
W koszyku
(Edukacja Międzykulturowa)
Spis treści w jęz. pol. i ang. Streszcz. ang.
Wielokulturowość spostrzegana jest jako bogactwo i szansa rozwoju współczesnych społeczeństw, ale rodzi też wiele problemów. Idee i praktyka edukacji międzykulturowej eksponują przede wszystkim pozytywne strony i prorozwojowe możliwości wielokulturowości. Sprawom tym poświęcona jest obszerna literatura - w tym seria publikacji "Edukacja Międzykulturowa". W pracach z zakresu pedagogiki międzykulturowej - rozumianej jako subdyscyplina nauk pedagogicznych - oraz edukacji międzykulturowej - jako obszaru praktyki społecznej - dostrzegane są również liczne problemy, które występują w wielokulturowym świecie. Ten tom dotyczy właśnie głównie zjawisk trudnych, konfliktowych, nękających społeczeństwa wielonarodowe, wieloetniczne, wielowyznaniowe - ogólnie określane jako wielokulturowe.Fragment Wprowadzenia Praca zbiorowa Wielokulturowość i problemy edukacji jest kolejnym tomem z serii "Edukacja Międzykulturowa" Opracowanie poświęcone jest zagadnieniom edukacji w środowiskach wielokulturowych. Autorzy opisują różne problemy wynikające z dynamizmu przenikających się przestrzeni kulturowych związanych ze sferą edukacji. Uwzględniając konteksty - kulturowe, ekonomiczne, społeczno-polityczne oraz osobowościowe - omawiają zadania szkoły w zmieniającym się społeczeństwie wielokulturowym. W publikacji prezentowane są wyniki badań prowadzonych w różnych grupach społecznych - wśród nauczycieli, uczniów, grup mniejszościowych, imigrantów, a także bogate analizy teoretyczne, uwzględniające złożone uwarunkowania historyczno-polityczne i społeczno-ekonomiczne omawianych problemów i zagadnień różnorodności kulturowych. Przytoczone przez badaczy egzemplifikacje działań edukacyjnych świadczą o tym, że szkoła jako instytucja wychowawca odgrywa coraz większą rolę w procesach integracji społeczności wielokulturowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17514 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja Międzykulturowa)
Bibliogr. s. 223-280.
Streszcz. ang. Spis treści także ang.
"Książka jest kontynuacją rozważań i prezentacji wyników badań, które Autorka przedstawiła w poprzedniej publikacji - tomie noszącym tytuł "Doświadczenia społeczne w przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości" (Cieszyn-Toruń 2013, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ, Wydawnictwo Adam Marszałek). Obie książki są w dużej mierze oparte na rezultatach obszernych, wielozmiennowych badań przeprowadzonych w kilku środowiskach akademickich - różniących się pod względem lokalizacji (centrum - pogranicze kraju) i potencjału społeczno-gospodarczego. O ile jednak w tomie wcześniejszym dominują wątki dotyczące nabywania doświadczeń i uczenia się w różnych sytuacjach społecznych, które mają miejsce poza społecznością akademicką i nie są intencjonalne z punktu widzenia procesu kształcenia nauczycieli, to w tym tomie eksponowane są zagadnienia związane właśnie z intencjonalną edukacją nauczycieli. W ten sposób - łącznie w obu tomach - otrzymujemy w miarę możliwości wielostronne ujęcie doświadczeń społecznych studentów (przyszłych nauczycieli) i obraz różnych uwarunkowań przygotowania zawodowego badanych osób.Wyniki badań zawarte w tym tomie - jak już wspomniałem - przynoszą sporo informacji o edukacji nauczycielskiej, a w tym o przygotowaniu nauczycieli do pracy w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Jest to materiał dający wiele do myślenia i stanowiący zachętę do zmian w treściach i metodach (szerzej - w modelu) kształcenia nauczycieli. Na podstawie dokonanych diagnoz oraz analizy obszernej literatury Autorka przedstawia propozycję modelu wielostronnego przygotowania nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Takie potraktowanie spraw edukacji nauczycielskiej wydaje się właściwe i bardzo potrzebne - zgodnie z krytyczno-kreatywnym ujmowaniem rzeczywistości edukacyjnej i dążeniem do poszukiwania pozytywnych rozwiązań problemów społecznych (także zatem edukacyjnych). W sumie - przekazywana do rąk Czytelników książka jest opracowaniem wzbogacającym wiedzę z zakresu pedeutologii i edukacji międzykulturowej, a także innych obszarów pedagogiki - jako dyscypliny nauki - i edukacji - jako obszaru życia społecznego".Fragmenty przedmowy prof. zw. dra hab. Tadeusza LewowickiegoPraca zainteresować może głównie pedagogów, ale także psychologów, socjologów, badaczy kultury oraz studentów, nauczycieli i osoby odpowiedzialne za kształtowanie polityki oświatowej i społecznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17515 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej